Малките кърмачета прекарват повечето време в спане и в лежане, въпреки това или може би заради това, още през първи период от живота се създават предпоставки за неправилно развитие на мускулната система и на все още незрелия и пластичен скелет (той все още съдържа много хрущялни части!). Това може да се избегне ако се спазват някои важни основни правила.
Профилактиката срещу увреждания на тялото, които могат да бъдат понякога със сериозни последици, започва с неправилното поставяне на новороденото в креватчето. Основен принцип е да се избягва “едностранчивост“, за да се развиват превилно различните части на тялото. Например, през първите месеци кърмачето трябва посменно да спи и да лежи по гръб и настрана (и на лявата и на дясната страна). В странично положение кърмачето заема автоматично своето “свито“ положение на тялото, което напомня все още ембрионалната поза на плода. При лежане по гръб на сравнително твърда постелка се създават най-добри условия за развитие на вътрешните органи в гръдния кош и корема. Тазобедрените стави не биват да бъдат държани пасивно опънати от твърде тежка завивка. Всъщност така те се преопъват, което е вредно, тъй като физиологичното положение на тазобедрените стави при новородените е да бъдат леко свити.
НЕ ЗАБРАВЯЙТЕ МОЙТЕ СЪВЕТИ ПО ВРЕМЕ НА ПРЕГЛЕДА НА НОВОРОДЕНОТО, ЧЕ МНОГО Е ВАЖНО ДА СЕ ЗАПАЗВА НОРМАЛНИЯ РАЗКРАЧ НА ТАЗОБЕДРЕНИТЕ СТАВИ (ДО 5-ТИЯ МЕСЕЦ) ЗА ПРАВИЛНОТО ИМ РАЗВИТИЕ,
Когато (след 2-рия месец) кърмачето от положение по корем вече може да повдига главата си, то може да се поставя да лежи и по корем, когато е будно. От начало това трябва да става под постоянно наблюдение от страна на майката. Тази позиция на тялото спомага за оформянето на шийната извивка на гръбначния стълб, която представлява дъга отворена назад. В същото време укрепва и гръдната мускулатура. Лежането по корем спомага и за по-добро “опознаване на света“, ако страничните преградки на бебешкото креватче не са закрити от завески. Звуковите и светлинните дразнители не трябва да достигат до него само от една посока. За да не се извива тялото само на една страна, то креватчето (например през седмица или две) трябва да се размества така, че звуците и светлината да идват посменно от различни страни до кърмачето. Майката, която най-често се грижи за него, трябва да доближава креватчето му от дясната страна, ту от лявата. За спане кърмачето трябва да се поставя в положение по гръб или постепенно и настрана, посменно наляво и надясно (тогава, когато вече то само може да се обръща от корем на гръб и обратно).
Още отначало осигуряване на чист въздух в стаята на бебето е важно. Дори през зимата се препоръчва често да се отваря прозореца за проветряване, като детето трябва да е добре завито, а дрешките му трябва да са сухи. За спане температурата в стаята не трябва да надвишава 20-21 градуса. При минусови температури, когато стаята се проветрява, се съветва на бебето да се слагат шапчица и ръкавички. Добре завито, на здравото кърмаче не му вреди дори предстоят на открито при влажно и студено време.
За осъществяването на все по-разнообразните движения на растящото кърмаче най-подходящата е т.н. кошарка, в която то може и да заспива. Вертикалните ребра на оградката не трябва да са раздалечени повече от 7 см едно от друго и завески не трябва да се поставят, защото те пречат на разглеждането на стаята и предметите извън кошарката. Така контактът с околната среда, с родителите, братчета и сестричета и т.н. се благоприятства, а това е много важно за правилно развитие на детето.
Играта на родителите с бебето е нормално общуване. Често се дискутира дали е необходима специална гимнастика за укрепване и развитие на мускулната система, особено провеждана от специалист детски ортопед или специалист по лечебна физкултура (кинезитерапевт). Нашето мнение е, че все пак ранно започване на упражнения, показани от специалист, трябва да се правят ежедневно с бебето. Няколко минути дневно, през които обучената в това отношение майка “играе гимнастика“ с бебето, могат да бъдат много полезни за физическото му развитие. Майката може да повдига малкото кърмаче от постелката, като го държи под мишниците и отначало крепи главата му. Това може да стане от положение по гръб или от странично положение. Ръчичките и крачетата могат да се масажират нежно. По-късно на кърмачетата може да се дават да хващат подходящи играчки и да си играят с тях, отначало в положение по гръб, а после и от положение по корем. Обръщането от гръб на корем може да се подпомогне като се постави едното краче върху другото и се повдигне леко таза. Те се обръщат обратно по гръб, ако отново се повдигне таза им от едната страна. Така постепенно кърмачето се научава да се обръща самостоятелно от гръб на корем и обратно. По-големите кърмачета могат да се повдигат и държат на ръце в хоризонтално положение, което спомага за укрепване на шийната и гръбната мускулатура. По-късно може да се държат под мишниците във вертикално положение, като децата опират пода с крачетата си. Така те започват да “ритат“. Кърмачетата започват да се надигат самостоятелно от креватчета или кошарката, като се опират странично върху едната ръка, а после и на двете. Започват да пълзят. Постепенно те самостоятелно заемат позиция на “четири крака“ и започват да лазят.
По време на профилактичните прегледи на новородените или на кърмачетата се обясняват на родителите от кога е възможно едно кърмаче да сяда, как е правилното носене и други важни съвети.
Интересен е въпросът за “плуването“ на кърмачетата, което започва с “цапането“ с крачета във ваната при ежедневната баня. То се препоръчва. При достатъчно топла вода (36-37 градуса) и като се поддържа тялото му под коремчето, кърмачето често извършва свиващи движения с ръце и крака, което напомня плуването на кучетата. Това е далеч от истинското плуване, но е много полезно за физическото развитие. От друга страна нека помислим, че в своето собствено развитие бебето минава фази, през които човешкия род е минал в дългото си филогенетично развитие. Така че елементи на инстинкта за плуване са запазени. В това отношение може рано да се поставят на мишниците му надути гривни, а по-късно под мишниците дори спасителен пояс, като детето се поддържа под корема. Всичко това е полезно и не са малко случайте, когато още преди да проходят някои кърмачета се научават да плуват в истинския смисъл на думата в подходящ детски басейн.
Телесното (а също и умственото) развитие на детето може да се забави по различни причини, понякога без да може да се открие ясно защо. Деца с явно забавено развитие имат нужда от лекарски преглед и евентуално лечение. От друга страна, има деца, които по-рано започват да седят, да се изправят и дори да прохождат в сравнение с приетите за това нормални срокове. За това развитие е от решаващо значение степента на зрялост на централната нервна система, костите и мускулите. Когато всички предпоставки са налице, детето само почва да седи, само се изправя на крака като се държи за оградката на кошарката или дори прохожда като се придържа отначало за ръката на майката или околните мебели в стаята. Това развитие може да се подпомогне, ако детето под формата на игра се подпомага да се движи, ако му е осигурено достатъчно пространство, ако родителите му отделят повече време и стимулират неговото желание за движение, за опознаване на околната среда, за игра. Разбира се, че за това развитие е важно съответно здравословно хранене, съобразено с възрастта и още по-важно да се предпазва от заболявания.
Всъщност заплаха за развитие на неправилна стойка при ранното изправяне и прохождане не съществува, защото детето стои и ходи едва тогава, когато всички предпоставки за това са налице. В обратния случай то просто ще стои нестабилно и ще пада. Ето защо на неговото “желание“ да ходи не трябва да се пречи. Неоснователно е също безпокойството, ако едно дете се научи първо да стои и да ходи, преди да може да седи самостоятелно. За правилното телесно развитие, особено за правилната стойка, дори тази последователност е по-благоприятна.
Специалист детски ортопед
Специалист по детско развитие