Една от нашите най-важни задачи е, да се насочват всичките деца от възможно най-ранна възраст към здравословен и активен начин на живот, а това може да се постигне само с желание и включване от страната на родителите.
Спортът е изключително важен както за физическото, така и за психическото здраве на децата. Той учи по-непослушните на самоконтрол, дава увереност на по-срамежливите, затворените в себе си деца стават по-самоуверени. Физическата активност е важна за децата и затова е добре тя да се развива и поощрява от най-ранно детство. Участието на малкото дете в различни спортни занимания, освен че го социализира, повишава физическата активност и издръжливост, което е път към здравословния начин на живот. Добрите намерения обаче не бива да са плод на родителските амбиции, а трябва да са съобразени с физическото развитие и възможности на детето.
Детето трябва само да избере спорта, който му приляга най-много и който отговаря на личните му качества. Ролята на родителите в този случай е да насочат детето в правилната посока, без да упражняват натиск.
Но готово ли е детето за спорт? в какво може да е добро и какво харесва?кои видове тренировки са подходящи според възрастта им? По-колко трябва да тренират? Как да ги мотивираме да тренират? На тези въпроси ще отговориме в тази полезна статия.
За всеки родител е ясно, че спортуващите деца имат по-здравословен начин на живот и се интегрират в обществото в много по-ранна възраст. Всички специалисти сме на мнение, че спортът носи много ползи за най-малките и те не са свързани само със здравословното им състояние, но и в социално отношение.
Тренировките със съотборници, споделянето на победите и загубите, спазването на ангажиментите към отбора, са ценни умения както на терена, така и извън него.
Въпреки това, много деца не се раждат и веднага да им се появи мисълта, че искат да бъдат футболисти, баскетболисти, гимнастички и т.н., затова важна задача за родителите им е да им помогнат да открият своите интереси и да изберат спорта, който ги описва най-добре, без да ги тласкат към дейности, които са неприятни за децата. Как да се ориентират родителите и да открият правилния баланс? Ето какво трябва да имате предвид:
Готово ли е детето за спорт?
Готовността на едно дете да започне активни занимания със спорт е свързана с неговото физическо и психическо развитие. Придобиването на основни двигателни умения като например хвърляне, бягане, скачане не се нуждае от специални тренировки, те са вродени умения, които се проявяват в определен етап от развитието на индивида. Всяко умение се нуждае от време, за да се усъвършенства. До навършване на 6-7-годишна възраст повечето деца вече са развили тези умения, така че след тази възраст те могат да се включат в организирани спортни занимания.
Отговорност е на самите родители да приучат децата им към движенията, като в началото трябва да се залага на простите дейности като улавяне и ритане на топка, контролирано замахване с ракета за бадминтон или плуване. Когато детето започне да придобива по-добра координация между очи и ръце и мускулите му започнат да стават по-силни, тогава родителите могат да въведат идеята за някакъв индивидуален или отборен спорт.
Ангажирането на децата със спорт, който не отговаря на тяхното физическо израстване и развитие и който е извън рамките на техните възможности може да доведе до чувство за неудовлетвореност и ниско самочувствие. Около 35% от децата, записани на някаква ранна форма на организирани спортни дейности отпадат още през първата година. Ето защо родителите и детския спортен лекар-ортопед трябва да преценят възможностите на детето и потенциалните му възможности да се занимава с точно определен вид спорт.
Спортните дейности е важно да бъдат съобразени с нивото на готовност на детето за практикуването му. В ранната детска възраст основното е игрите да са по-кратки, а акцентът да е върху игровия момент и забавлението. Изборът на подходящи спортни дейности за децата в предучилищна възраст е добре да се ръководи от развитието на индивидуалните умения.
В началото е добре да се говори с треньорите по отделните видове спорт, които са налични във вашето населено място. Консултирайте се за това, дали детето ви е с достатъчен ръст и сила, за да започне да се занимава с тренировките.
В какво е добро детето и какво харесва?
Следващата стъпка е да се помисли за силните страни и темперамента на детето. Дали то може да се фокусира върху няколко тренировки седмично? Дали има състезателен дух? Отборен играч ли е или обича да прави нещата по свой собствен начин?
В зависимост от особеностите на детето, вие ще получите много опции за избор. Можете да насърчите вашето мъниче да опита различни видове спорт, така че да получи представа в какво се състои всеки един от тях, така и то самото ще може да прояви интерес към някой конкретен.
Ако детето ви не разполага с добра координация око-ръка, тогава можете да опитате с танцови или бойни изкуства, вместо с тенис или бадминтон. Ако пък не се вълнува толкова от отбелязването на точки или голове, можете да го насочите към спортове като лека атлетика, колоездене или плуване.
Не се водете само от собствените си идеи!
Попитайте детето си какво харесва и в какво мисли, че ще бъде добро и ще се справи с тренировките! Децата всъщност сами могат да се насочат към един или друг спорт, гледайки че техните родители също се интересуват от него.
Да бъдете подготвени за всичко
Какво да направите, когато детето ви просто започне да отказва да ходи на тренировките? Спортните психолози казват, че е важно да се знае дали детето мрази да бъде толкова активно, не харесва дадения спорт, има социални проблеми с отбора, като тормоз от треньор или съотборници и други проблеми. Ако съществува един от тези проблеми, вие трябва да поговорите с вашето дете, за да разберете дали има смисъл да го убеждавате да продължи напред или да го насочите към друг спорт, който ще е по-подходящ за него.
Има тънка линия между подкрепата в спорта и принуждаването да се прави нещо, което не прави децата щастливи. Най-важното за родителите е да помогнат на своето мъниче да намери начин да бъде активно, да харесва това, което прави и тогава вероятността то да продължи да се занимава с този спорт и в зряла възраст е по-голяма.
Бъдете гъвкави
Ако отборните спортове не се харесват на вашето дете, има и други опции. Опитайте да го насочите към плуване, гимнастика, тенис или лека атлетика, които може да му допаднат. Не се учудвайте, че детето ви ще иска да опита различни спортове, просто то търси най-интересния за него. Все пак бъдете внимателни към кой спорт го насочвате, тъй като има скъпи спортове, чието оборудване може да не съответства на бюджета ви!
Дори и да не записвате детето си в отбор, просто самите вие можете да излезете навън с него и да го тренирате в различните спортове. Така ще изградите по-силна връзка помежду си, а ползите от спорта ще бъдат и за вас. Просто бъдете едно активно семейство и спортът ще ви се отплати!!!
Спорт според характера на детето:
Имайте предвид че характерът на повечето деца може да се променя с времето, затова следните предложения са просто препоръчителни според световни дългогодишни изследвания:
Срамежливо и неуверено в себе си дете- насочете го към колективен или боен спорт ( борба, бойни изкуства, ръгби, хандбал). За буйно дете специалистите препоръчват индивидуален спорт като плуване, лека атлетика, гимнастика, колоездене и ски. Спортовете, които развиват сръчността и техничността, като тениса и тениса на маса, са за по-затворените и уравновесени деца.
За всяка възраст- различен спорт:
От раждането до края на втората годинка от живота на бебето и малкото дете е добре да се прави ежедневен масаж и гимнастика, които стимулират растежа и подпомагат развитието на двигателните му способности – лазене и прохождане. Аз и много мои колеги детски ортопеди препоръчваме в тази възраст детето да се приучва и към водата, с цел по-късни занимания с плуване. Освен че, малките деца се научават много лесно на това умение, те изпитват голямо удоволствие от съприкосновението с водата и обожават игрите в басейна.
Ранно детство – от 2 до 5 години:По време на ранното детство, структурата на тялото се променя бързо и съществено в кратки срокове. В този период от живота си, децата порастват на височина, но трупат и маса. Процентът на мастната тъкан между три и шест годишна възраст намалява, тъй като това е възрастта, през която се намалява калорийния прием и се увеличава разхода на енергия. Усъвършенства се походката и се придобиват някои специфични двигателни умения. Детските крака се изправят, стават по-тънки и загубват бебешката си пухкавост, изчезват т.н. „гривнички“. Развива се вестибуларния апарат и децата усъвършенстват баланса и равновесието си. Това е възрастта, в която децата научават много за света чрез зрителни и слухови възприятия. В тази възраст е добре да се наблегне върху придобиването на основни умения – бягане, хвърляне, хващане, катерене, игри във вода и гимнастика. Дейностите не бива да натоварват психиката, а напротив – децата трябва да се забавляват, да им се позволява да експериментират, да изследват и играят и по този начин да усвояват новите спортни умения. Конкурентният принцип е добре да отсъства.
Във възрастта – от 5 до 9 годишна възраст: Растежът на костите вече не е толкова бурен, а децата вече имат по-уверени двигателни умения, стойката им е стабилна. В тази възраст са уместни гимнастическите упражнения на открито. Правилата продължават да са гъвкави, тъй като концентрацията на внимание е все още кратковременна, а указанията трябва да са ясни и кратки, конкуренцията минимална. Основните игри в тази възраст са скачане на въже, криеница, гоненица, подхвърляне на топка и хващане, каране на скутер или колело. От 6 до 8 години е добре детето ви да се занимава със спортове, които развиват симетрично цялото тяло- гимнастика, плуване, ски или танци. След 8-та година го насочете към спортове, в които се разчита на координацията (тенис, джудо, карате, лека атлетика) или към колективните спортове като баскетбол, футбол, хандбал.
Ако детето ви е между 9 и 13 години, можете да го запишете на спорт, в който е важна издръжливостта ( бягане, колоездене). Децата в предпубертетна възраст запаметяват изключително лесно и това е моментът, в който могат да изберат спорт, с който евентуално да се занимават професионално.
Добре е изборът да е на детето – дали ще избере индивидуален или групов спорт, детето трябва да е уверено и да се занимава с удоволствие със спорт, защото спортът е от изключително значение за изграждането му на здрав, организиран, самостоятелен и уравновесен зрял човек.
Колко често да спортуват децата?
Много е важно спортната дейност да се дозира правилно. За децата до 8 години тя не трябва да надвишава 4-6 часа седмично, малко по-големите ( до 12 години) могат да тренират по 6-8 часа, а тийнейджърите ( 13-14-годишни) – по десет часа седмично. Тренировките трябва да са разнообразни и да развиват скоростта, техниката и издръжливостта на децата.
Какви са рисковете
Както при всяка физическа дейност, така и в спорта, контузиите не са изключени. Не изпадайте в паника- научете детето си как да се пази и в случай на проблем се обърнете към специалист детски ортопед, който да назначи адекватно лечение.
МОТИВАЦИЯ, ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ И ИНТЕНЗИВНОСТ НА ТРЕНИРОВКИТЕ ПРИ ДЕЦАТА
Какви тренировки трябва да правят децата?
Ако изключим плуването като “спорт“ за кърмачета и за децата в ранно детство, най-добрият вариант за най-малките деца е те да бъдат насочвани да се занимават с различни видове спортни дейности, които ще помогнат за изграждане на тяхната издръжливост, сила, стабилност, баланс, ловкост, повратливост, бързина и така да се даде една добра основа за по-нататъшното им развитие.
Тренировките трябва да се състоят от по-леки упражнения като лицеви опори, набирания на лост с помощ от ваша страна, различни движения с използване на ластици и на гимнастическа топка (фитбол).
Добре е да се знае, че повечето от упражненията за деца трябва да са само с тяхната собствена тежест на тялото, тъй като така им се спестяват екстремното количество стрес върху организма, който може да се получи при тренировки с тежести. Така може да се работи до естественото им изморяване, а не да се спира вследствие на мускулно пренапрежение.
Интензивността на тренировките трябва да бъде съобразен с възрастта на детето. При 6-годишните, натоварването не трябва да бъде много високо, защото това ще доведе до прекомерен стрес за телата им, но по-натоварващите серии са препоръчителни за 10-12-годишните.
Каква трябва да бъде продължителността и интензивността на тренировките при децата?
Количеството на тренировките при децата зависи от възрастовата група. Спортните педагози разделят децата на няколко групи и те са следните: 6-7 години, от 8 до 10 години и от 11 до 14 години. Понякога децата обичат спорта и искат да го практикуват възможно най-често, но работата на родителите и на треньорите е да ограничат това до нормалното за дадената възраст, за да не се стигне до преуморяването им.
Децата на 6-7 години
Както споменахме вече, децата в тази възраст не могат да понасят сериозни натоварвания. Не ги карайте да правят по 2 обиколки на състезателната писта! Трябва да се внимава и с интензивността, тъй като в края на тренировките е добре те да бъдат изморени, но не прекалено. Ако оценяваме натоварването по десетобалната система, то за тази възраст ви препоръчвам то да бъде от 5 до 7. Що се отнася до продължителността на тренировките, те трябва да бъдат по-кратки, тъй като като цяло вниманието на 6-годишните деца не може да бъде задържано за дълго време. Именно по тази причина, препоръчителното времетраене е в порядъка на 10-15 минути. Ако интересът на детето е голям и то има повече сила, тогава времето може да се увеличи до 20 минути. Също така трябва да се наблюдава времето за възстановяване и ако то е по-кратко, тогава можете да си позволите да правите такива 20-минутни тренировки, в противен случай, работата трябва да бъде по-кратка.
Децата на 8-10 години
Тренировките вече могат да бъдат малко по-продължителни и по-интензивни, тъй като телата на децата в тази възраст вече са по-укрепнали. Затова е нормално, при работата да се цели по-добро изтощаване. Оценено отново по десетобалната система, 6-7,5 е добър вариант за възрастта между 8 и 10 години. Тренировките могат да варират от 10 до 30 минути, в зависимост от самите деца.
Ако дадено дете е по-слабо и с не толкова развита мускулатура, тогава тренировките трябва да се ограничават до 10-15 минути. В случай, че детето е по-напреднало в спортно отношение, тогава можете да заложите на 25 минути работа. Всичко зависи от детето, така че не го натоварвайте повече, отколкото тялото му може да поеме.
Децата между 11 и 14 години
Тренировките сега могат да бъдат доста интензивни и значително по-дълги, тъй като пубертета вече започва и бушуващите хормони помагат значително за по-бързото възстановяване. Не забравяйте, че и тук зависи до колко тренирано е детето!
Ако то е с наднормено тегло или никога преди това не е тренирало, трябва да започнете по-бавно и плавно да увеличавате натоварването му. Дайте малко време на детето да свикне с тренировките и тогава започнете да повишавате интензивността, която да достигне до 7-9,5 по десетобалната система. Времето за работа е между 20 и 35 минути при 11-годишните, а 14-годишните вече могат да се натоварват и по 40 минути.
(граничите са препоръчителни и варират индивидуално според растежа и развитието на всяко дете, с изключение при деца които се занимават професионално с даден спорт – тогава задължително минават всичките подходящи спортно-медицински тестове и границите се променят)
Как да мотивираме децата за тренировка?
Как да мотивираме децата и юношите да бъдат активни? Защо има такъв драматичен спад в интереса към спорта по време на юношеството? Как можем да спрем този спад? Това са много важни въпроси, на които ще отговоряме в следващите редове.
За да бъдат децата активни, те трябва да имат подкрепата на своите родители, учители и треньори. Последните проучвания на спортната психология показват, че ролята на моралната подкрепа от възрастните е решаваща. Самата мотивация е поведенчески избор, усилие, постоянство и тя може да се даде от родителите, от учителите и от по-големите братя, сестри или приятели. Как може да се подобри мотивацията на децата?
Осигуряване на оптимални предизвикателства
Оптималното предизвикателство е това, което съответства на способностите на децата. Чрез тях, те успешно овладяват уменията за тяхната възрастова група, но за целта е необходимо да положат известни усилия и постоянство.
Създаване на мотивационен климат
Треньорите и учителите влияят върху вярванията на децата, техните реакции и поведение, чрез оформяне на учебната среда и мотивационния климат. Мотивационният климат се фокусира върху това какво децата смятат за ценно и искат да постигнат чрез спорта, а също така и как реагират на собствените си грешки и загуби в състезанията.
Превръщане на физическите натоварвания в забава
Отново и отново, забавлението се явява силен предиктор на мотивацията. Когато човек се радва на нещата, които прави, той иска те да се случват по-често. Проучванията при децата и юношите показват, че когато се работи интензивно, има поставено конкурентно начало и се цели отбелязването на точки или голове, забавлението е гарантирано.
Помощта за децата ви е помощ за вас
Усвояване на умения, постигане на лични цели, изграждане на режим и уважение към треньорите, всичко това се постига благодарение на спорта. Трениращите деца се научават как да се справят с конкуренцията, което пък ги изгражда като борбени личности и в ежедневието. Така, след като родителите са ги насочили към активен начин на живот, те са им дали тласък да се справят с проблемите, което улеснява и самите родители. Те ще имат по-малко грижи с подрастващите и ще са сигурни, че са ги предпазили от пороците на нашето съвремие, тъй като спортуващите личности много по-рядко прибягват до алкохол, наркотици и т.н.
За да се оценят деликатните характеристики на детето при избора на подходящ спорт се правят специални тестове (измерване на аеробно-анаеробен капацитет, мускулна сила, гъвкавост, невромускулна връзка и др.)
Тестове за правилна спортна ориентация
ПОМНЕТЕ СЛЕДНОТО:
НАЙ-ДОБРАТА И НАЙ-ПОДХОДЯЩАТА ТРЕНИРОВКА ЗА ЦЯЛОТО ТЯЛО НА ДЕТЕТО И ЗА ПРАВИЛНО РАЗВИТИЕ НА ЦЯЛАТА СКЕЛЕТНО-МУСКУЛНАТА СИСТЕМА Е ПЛУВАНЕТО, СПОРТ КОЕТО ДЕТЕТО ВИ МОЖЕ ДА ЗАПОЧВА ДА ТРЕНИРА ОЩЕ ОТ КЪРМАЧЕСКАТА ВЪЗРАСТ.
д-р Василис Фурлакис – Специалист детски ортопед – Специалист по детско развитие
РАННАТА ДИАГНОСТИКА И ПРОФИЛАКТИКА Е НАЙ-ДОБРОТО ЛЕЧЕНИЕ
Специализирана профилактика, Диагностика и Лечение при новородени и деца с мускулно-скелетните заболявания и увреждания!
ЕХОГРАФСКО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ТАЗОБЕДРЕНИ СТАВИ – ВРОДЕНИ АНОМАЛИИ – ПРОБЛЕМИ В ПРОХОЖДАНЕТО – ПЛОСКОСТЪПИЕ – СКОЛИОЗА – ДЕТСКА СПОРТНА МЕДИЦИНА